De bus van Optimus Service reed rustig een woonwijk in. In de laadruimte lagen gereedschappen netjes op hun plek: een boormachine, een waterpomptang, een rol tape en natuurlijk de ladder – klaar voor de volgende klus.
Die dag kwam er een melding binnen.
“Bij het huis van mevrouw De Vries loopt de dakgoot over,” zei de medewerker.
“Ze maakt zich zorgen. Zou iemand kunnen komen kijken?”
Geen probleem.
Even later stond de klusbus voor het huis. De dakgoot zat inderdaad flink verstopt met bladeren en troep. Water liep al langs de gevel naar beneden. Tijd om aan de slag te gaan.
De ladder werd uitgeklapt, handschoenen aangetrokken, emmer erbij. In korte tijd was de goot leeg en schoon. De afvoerbuis werd meteen goed vastgezet – die zat wat los.

Mevrouw De Vries keek vanuit haar raam en knikte dankbaar. Ze zei niet veel, maar haar gezicht sprak boekdelen.
Voordat de klusser wegreed, liet hij een kaartje achter:
“Deze klus draagt automatisch bij aan Stichting Eenzame Ouderen. Optimus Service doneert een vast bedrag per opdracht.”
Zo worden niet alleen goten schoongemaakt of leidingen vervangen, maar wordt er ook iets gedaan voor mensen die wat minder mensen om zich heen hebben. Geen grote woorden, gewoon een kleine bijdrage – bij elke klus.
De bus reed weer verder. Volgende adres.
Einde

